کد مطلب:5332 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

عصر حاکمیت امویان
دوره حیات امام سجّاد علیه السلام، یكی از سخت ترین و خفقان بارترین دوره ها برای اهل بیت و ائمّه معصومین علیهم السلام بود و محدودیّت های بسیاری از سوی امویان برای آنان اِعمال می شد.

در آن عصر تاریك حاكمیّت استبدادی، امویان به شدت با اقدام های ضد علوی در جهت محو مكتب تشیّع و سیره اهل بیت پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله و غصب خلافت و حكومت و وارد كردن رنج، محنت، بیم و آزارهای فراوان به ساحت پاك اهل بیت علیهم السلام ، سعی در سركوب نمودن آنان داشتند . بر همین اساس چون زمینه دایر كردن جلسات بحث، تفسیر، فقه و علوم دیگر برای حضرت سجّادعلیه السلام میسّر نبود، ادعیه امام زین العابدین علیه السلام به صورت گسترده ای بر حقانیّت بینش عقیدتی و سیاسی شیعه و تصریح به جایگاه سیاسی ائمّه طاهرین علیهم السلام و افشاگری علیه غاصبان ظالم خلافت و منكران فضائل و مناقب آل محمّد علیهم السلام و ترویج از آرمان حاكمیت آنان تأكید دارد .

صحیفه سجّادیّه، حاصل معنوی سترگ دورانی سرنوشت ساز در تاریخ اسلامی است؛ دورانی كه فتوحات پی در پی و كشورگشایی های مسلمانان، جامعه اسلامی را با دو خطر بزرگ رو به رو ساخته بود:

یكی ورود فرهنگ های بیگانه به حریم جامعه اسلامی و آشنایی توأم با سست عقیدگی مسلمانان با آن فرهنگ ها، و دیگری موج راحت طلبی و لذّت جویی و دنیازدگی كه با سرازیر گشتن غنایم بسیار و دستاوردهای مادی بزرگ به سوی سرزمین های اسلامی، به راه افتاده بود.

در چنین هنگامه خطری، امام زین العابدین علیه السلام با وجود موقعیّت دشوار سیاسی و فاصله بزرگی كه حكومت ظالم میان مسلمانان و امامشان انداخته، با قدرتی شگرف، تكلیف الهی خود را ادا می كند و با بهره گیری از نیایش و با زبان دعا و مناجات به تعمیق و ترویج اندیشه های دینی همّت می گمارد، تا از این رهگذر، امّت مسلمان را در برابر هجوم فرهنگ های بیگانه و امواج دین برانداز دنیاطلبی و بی بند و باری مصونیّت بخشد.

از این رو ، امام زین العابدین علیه السلام ذكر شریف « صلوات » را به عنوان كوبنده ترین شعار علیه حاكمیت غاصبان خلافت و شعاری كه موضع سیاسی و بینش عقیدتی مكتب اهل بیت علیهم السلام را روشن می سازد ، انتخاب فرموده و به طور گسترده ای در تمام ادعیه عارفانه خود بدان می پردازد .